Plocka bort framrutan.......så här gjorde jag !



1..Jag började med att ta bort gummilisterna som sitter i den kromade sidolisten. De låg i den kromade listens skåra . Uppe till hörnet satt gummilisten fast med ett par skruvar som jag lossade på.



Den ena skruven var svårare att få bort, då den satt in i bakom listen med ett litet plåtstag på baksidan av gummilisten.



2.. Efter att båda gummilisterna var borta tog jag bort kromlisten som gummilisterna vilat i. De satt fast med ett par skruvar.



3.. Efter det tog jag bort kromlisten som satt på utsidan av framrutan på båda sidor.



Med spänning undrade jag hur mycket rost bilen var drabbad av. Ett ställe som det lätt blir rostangrepp på är vid fönsterrambalkens nederkant mot karossen. Jag hade nog turen med mig för konstigt nog var den helt okey där, om man nu jämför med fönsterrambalkens överliggare.



4.. Sen tog jag bort inredning runt framrutan, det var då jag upptäckte helvetet.  Det bara rasade ner rost ......som en hagelskur in och ner i bilen. Efter det tog jag bort fästena till luckorna.

 

5.. Alla kromlister runt takluckorna, (det stora T:et ) togs bort. Den lilla, tunna kromade listen som sitter i överkant framruta var lite pillrig att få bort. Jag ville ju inte skada listen utan få bort den hel. Klipsen går ju enkelt att köpa nya men listen går att gör fin utan att köpa ny. Den satt med ett gäng klips som ibland var fastrostade och ibland bara trillade de bort för rosten hade rostat sönder de helt enkelt.

6.. Efter det tog jag bort framrutan, jag tog bort kitt med kniven och började lätta rutan från fönsterramen med hjälp av kniv, rakblad och spackel. Bara att ta det försiktigt så den inte går sönder. Tryckte sen ut den innefrån och hade också hjälp som höll emot på utsidan .



Fästena gjorde jag rena från fönsterkitt och silikon , sen polerade jag upp dem. Den övre som är klar ser nästan ny ut tycker jag :-)

Polerade även upp den stora kromlisten och fick tankarna på annat.....tex. att det såg ut som ett preventivmedel(spiral) för elefanter ;-)





7. Bakfönster togs bort med hjälp av en mattkniv, det fönstret satt fast som bara den med silikon. Tror de har byggt upp hela bilen med att täta fönster med silikon.......ett rent helvete för plåtdetaljerna på bilen. Listen som håller bakrutan inne i coupén gick sönder i smådelar. Den gick i kras som ett kristallglas, tror solen har hjälpt till att krackelera plasten. Men jag har köpt en ny list :-)



Kommentarer
Postat av: Martin

Jag behöver också byta framrutan på en av mina bilar. Nu är det ingen klassiker som din eller nåt. Eller jo snudd på faktiskt det är 240 Turbo (en äkta, inte en med utbytt rova). I alla fall rutan är i ett rätt bedrövligt skick. Dessvärre är inte jag vidare händig som du. I jämförelse har jag tummen mitt i handen. Men jag gillar gamla bilar och turbon är pärla i övrigt. Jag har ett par polare som kanske skulle kunna fixa det med rätt grejer men som det är nu tror jag lämnar i den. Hittat en bra firma för det fast det blir lite dyrare än jag tänkt mig.

2011-04-06 @ 17:01:06
URL: http://bilglas-boras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0