Söndag och hemfärd



Lämnade Sälen vid tolv då vi hade checkat ut och ätit en riktig brunch på hotellet. Det var ett rent helvete att få ner alla saker i bilen, hade lyckats handla en hel del i de butiker som bjöds på i hotellområdet. Kassar och påsar i hela bilen, men jag måste medge att det är riktigt vackert när solen skiner över detta landskap. Kallas bortföklaring :-)



När vi kom till Vansbro var det nostalgiutställning vid en bäck. Här fanns allt från tidigt nittonhundratal det var ångmotorer, en ångbåt, gamla motorcyklar, motorsågar m.m. Tobbe, mamma och Jerka är på väg in till själva kärnana av alla aktiviteter.



Några gamla moppar stog parkerade utmed bro-räcket. Lacken var nog inte från igår men har en viss känsla av ¨patina¨.



Tänk om det varit januari grabbar! Då hade ni fått sett på åka av. Tänk att fara fram i denna farkost över isen eller snön. En snöskoter som drivs av en stor fläkt-motor.



En liten kärleksresa i denna farkost skulle kanske kunna göra underverk. En liten ångbåt som puffade så gulligt så man skulle nog somna in ganska snart. Ljudet från den går inte att beskriva, som en kurrande katt kanske ;-).



Apropå fläkt på snöskotern så kan du ju kolla in denna kille. Har man ingen snö att åka på tar man ju självklart på sig en stor fläktmotor och hoppar upp på cykeln. Jag lovar att det gick undan :-) Han for ut på stora vägen och blåste på som bara den. Han behövde inte trampa mycket int. Han hade dessutom en skön stil när han skulle få stopp på grejerna. Samtidigt som han vinkla cykeln och fläkten åt olika håll så stannade detta fordon. Han var cool!!!!



Att det var många som kollade när jag sågade med en gammal timmersåg från 1939 ska du bara veta! Hela hopen av folk som var där skulle kolla in vad vi gjorde. Träffade en man vid namn Åke och han samlade på motorsågar. Åke ville att jag och han skulle såga med en av hans timmermotorsågar. Klart man ställer upp eller hur ? Kommer skriva mer om detta och leverera mera bilder med -  Jag in aktion :-)





Åke tyckte ju självklart att jag skulle ta med mig skivan hem, det tyckte pappa också. Vår bil var ju redan full så jag tänkte att Jerka skulle kunna ta med sig skivan hem åt mig. Vad tror du han säger ???



......ja inte var det okey att stoppa den i hans bil, men något kul till svar hade han dock att ge om man läser av hur pappa reagerade. En av dagens höjdpunkter måste jag åter säga.



Går om kring där och njuter av alla gamla saker och helt plötsligt så knackar det på ryggen. Vänder mig om och där står Annika, Patrik och Lovisa. Min gamla granne, arbetskamrat och hennes barn som varit elev hos mig. Kul som bara den. Ibland är världen liten....som om det inte var nog....vet du vad? Jo, Patrik kommer fram till mig och frågar om jag känner den äldre farbrorn med glasögon? Jodå!, det gör jag....ganska väl dessutom.....han är min pappa. Då visar det sig att Patrik har varit och jobbat i pappas hus. Världen är ännu mindre :-)



Ångmaskin med ångvissla, den tjöt inte bara en gång utan flera. Tänk vad kul man kan ha med motorer :-)

 Vem har du nu låst in mamma?




Jaha, den där tjejen känner jag igen. Är inte det Jerkas fru ? :-)



Tänka sig Helene har tagit sig en kisspaus på en av landets finare utedass.



När vi stannde för att fika fanns det fler Corvetter på samma parkering. så är det när de flesta åker mot Stockholm. Det blev tid för ännu mera mingel och lite fika i magen. Hittade detta ställe som visade sig var ett toppenställe.



En gammal Corvette med lite inslag av nymorderniteter.....kul när smaken är olika.



Vacker vy över älven där vi satt och fikade. Ta mig till havet......åhhhhh...jag vill ut med båten NU!



Åter igen skog, skog, skog och bakändan på Jerkas bil. Man tänker flerar gånger på Vildvittror och Gråtdvärgar. Varför gör de på detta sätt ??????



Sen kom vi till Västerås och regnet kom  som på beställning. Hade kört nerkabbat ända från Sälen, och vi höll ut så länge vi bara kunde. Lite kul att kolla hur fort man kan köra utan att få in vatten i bilen. Men sen blev det skyfall så då var taket på väg upp fortare än kvickt. Oj!!!, vilken helg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0